දඬු මිටිය කරින් ගත් ගැමියා ලහිලහියේ පල්ලම්
බැස්සෙන් අපි කඳු මුදුනට යන මග ඔස්සේ පිය නැගුවෙමු. දෙපස ඇත්තේ එතරම් නො උස්
කැලෑවකි. ඔහු ලී දඬු කපා ගන්නට ඇත්තේ මේ කැලෑ රොදෙන් වන්නට ඇත. “ගමේ මිනිහෙක්
කෝටුවක් කැපුවොත් තමයි වන සංරක්ෂණෙන් අල්ලන්නෙ. ලොකු ලොකු අය ලොකුවට කරන වින්නැහි
ගැන කවුරුත් කතා කරන්නෑ” නිතර නැගෙන මැවිසිල්ලකි. ඒ කතාවේ ඇත්ත නැත්ත කෙසේ වුව ද
වනය සමග සහජීවනයෙන් කටයුතු කිරීමට ගම්මුන්ට කියා දීම, වනය සුරකින්නන්ගේ යුතු කමකි.
වන සම්පත සුරැකීම ඵලදායී ලෙසින් කළ හැක්කේ එවිට ය. තම අවට පරිසරය, එහි වටිනාකම හොඳින්
අවබෝධ කරගත් කල්හී ගැමියන් එය කෙළෙසීමට මැලි වනවා පමණක් නොව රැකීමට ද ඉදිරිපත්
වෙති. වෙසෙසින්ම ඉවක් බවක් නොමැති දෙස් සැරිසරුවන්ගෙනි, පරිසරය වඩාත්ම ආරක්ෂාකට
යුත්තේ. ‘ගමේ කජු ගමේ කොල්ලන්ට’ යැයි
කියමන අලුත් කළ යුතුව ඇත. පිටින් පැමිණෙන ‘වවුලන්ගෙන්’ ආරක්ෂා කට යුත්තේ ‘ගමේ කජු’
පමණක් නොවේ. මුළු සොබා සම්පතට ම එය අදාළ ය. එමෙන් ම එය ගමට පමණක් නොවේ, මුළු ලොවට
ම ය.
දැන් බෑවුම ඉතා දැඩි ය. ඉහළ නැගීමේ වේගය ද ඒ හා
සමානව බාල වී තිබේ. පසු කරමින් ආ තුරුලතාදියට වඩා මෙහි තුරුවියන උස් ය. ඒ සුළං
මුවාවේ පිහිටියාවෙන් විය හැකි ය. වන මග මත පතිත වූ තරමක විශාල අත්තකි. මම එය මගහැර
වටෙන් ගියෙමි. තනුරට ඕනෑ වූයේ ඒ හරහා පැමිණීමට ය. ප්රතිඵලය ද ඔහුටම විඳින්නට සිදු
විය. අත්ත වසාගනිමින් පැතිර තිබූ කටුවැලක පැටලුණු ඔහු ඉන් ගැල වී ආයේ මහත්
වෑයමකිනි.
තුරු වියන යට විසිරි කොළ රොඩු තට්ටුව ඉතාමත් වියළිය. පා තැබූ විගස
ලිස්සා යයි. අපට පරෙස්සමින් අඩිය තබමින් ඉහළ නැගීමට ය සිදු වූයේ. ආහ්! ... වම්
පාදය පතුළ පුපුරු ගසමින් රිදුම් දේ. තියුණු කටුවක් පසේ සම පාසාරු කරගෙන ගොසිනි.
මිරිවැඩිය ද නොවන්නට එය පාදය තුළට කා වැදී යනු ඇත. මම වේදනාවෙන් මිරිකී බිම
හිඳගතිමි. මා තුවාලයට ප්රතිකාර කරන අතරේ මිරිවැඩියේ ඇමිණී තිබූ කටුව ගලවා දැමුවේ
තනුර ය. වන මගේ දැඩි බෑවුම් ස්වභාවය අඩු
වී ගියේ ය. ඒ අතර තුරුලතාදියේ ද පැහැදිලි වෙනසක් දක්නට ලැබේ. දැන් දැන් ඇත්තේ නො
උස් කුරුමිටි ශාක ය. ඇතැම් ඒවා පඳුරු මෙන්
කුඩා වුව ද ඒවායේ ශාක කඳ ඇඹරී, ගැටසෑදී ඇති නියායෙන් ඒවායේ වයසැති බව හැඟ වේ. එවන්
ශාකයක් දක්වන තනුර පවසන්නේ ‘මේකනම් නියම බොන්සයි ගහක්’ යනුවෙනි. සුදු පැහැ, කහ
පැහැ ආදී නොයෙක වර්ණයන්ගෙන් මල් පිපිණු ශාක ගොන්නකි. මල් වත්තක අසිරියට වඩා අමුතු
ම සොඳුරු බවක් මේ වන මල් ගොමුවේ ඇත. එවන් කුරුමල් ගසක් අසල ගල්පොත්තක් උඩින් මා
හිඳ ගැනීමට තැත් කළේ අපූරු මලක සමීප සේයාරුවක් සටහන් කර ගැනීමට ය. “හා හා පොඩ්ඩක්
ඉන්න මේ බලන්න මෙකෙ හැටි මායාවරුන්ගෙ ගල්පුවරුවක් වගේ” මා නවතාලමින් තනුර පවසන්නේ
ය. සැබවි.. එහි මිනිස් රුවක හැඩයක් විදහා දැක්වෙන අයුරු දැන්ය මට පෙනෙන්නේ. ගල්
පතුරේ ස්වභාවික හැඩයත්, ඒ මත වැවී ඇති ලයිකන රටා නිසාත් එය පෙනෙන්නේ විලම්බීත
රූපයක් ලෙසිනි.
එහි මද ඉසිඹුවක් ලද අප
නැවතත් ගමන් අරඹුවෙමු. දැන් අප මානිගල සානුවේ එක් අන්තයකට පැමිණ ඇත. ඇස් දිෂ්ටියට
තැන්න විහිදී යයි. තණපලසකින් වැසී ඇති තැන්නේ තැන තැන පඳුරු දැකි ය හැකි ය.
ගල් රුව |
Comments
Post a Comment